Gambar diambil daripada http://images.travelpod.com/tripwow/photos/ta-0125-3c68-f888/a-famosa-melaka-malaysia+13010176821-tpfil02aw-5080.jpg

Rabu, 7 Disember 2011

Khazanah Kaum Cina - Bahagian 1

Pakaian Tradisional

Cheong Sam


Cheong Sam adalah sebuah pakaian satu keping untuk wanita kaum cina. Wanita kaum cina biasanya akan pakain Cheong Sam yang berwarna merah pada hari perayaan seperti Tahun Baru Cina, hari perkahwinan dan hari sambutan hari jadi. Cheong Sam juga dijadikan gaun apabila majlis tari-menari. Cheong Sam tradisional biasanya akan berwarna merah dan mempunyai corak-corak yang tertentu.


Changshan

Changshan ialah pakaian tradisional bagi lelaki kaum cina.

Biasanya, Changshan akan dipakai dengan seluar yang panjang. Pada hari perayaan, lelaki kaum cina akan memakai Changshan.Changshan terdahulunya dipakai dalam perkahwinan dan pada upacara rasmi bersejarah Cina. Sebuah changshan hitam, bersamaan dengan topi hitam bulat, dan kadang-kadang ia merupakan pakaian pengebumian untuk lelaki Cina.

( Gambar dari Nazrul )



Seni Halus

Kaligrafi Cina



Kaligrafi Cina adalah seni purba Cina bertulis. Masyarakat Cina yang dahulu menggunakan alat tulis kaligrafi dan dakwat cina untuk menulis. Mereka akan menulis atas kertas yang berwarna merah untuk menjadikan satu perhiasan rumah. Biasanya mereka akan menulis perkataan yang akan membawa bertuah atau menuliskan puisi-puisi cina.


( Gambar dari Momo )


Kertas Ukiran

Kertas ukiran juga dikenali sebagai pengawal tingkap atau lukisan dipotong. Seni memotong kertas adalah kosong, yang memberikan rasa visual ruang dan seni melalui menikmati. Pengangkut boleh kertas, kerajang emas, kulit kayu, daun, kain, kulit, kulit dan bahan-bahan lain lembaran.

( Gambar dari Momo )



Alat Muzik 

Masyarakat Cina yang berhijrah ke Semenanjung Melaysia untuk menjadi pekerja lombong bijih timah telah membawa keunikan muzik bersama warisan seni budaya ke Melaka seperti Okerstra Cina. Alat muzik mereka akan menghasilkan bunyi yang kuat untuk sebab dapat menghalaukan segala kejahatan dan menggantikan dengan kebaikan.
Antara alat muzik yang telah digunakan ialah :
- GU (gendang cina)
- LUO (tam-tam)
- BO (simbal)
- ERHU (sejenis rebab)
- PIPE (kecapi berleher pendek)

( Gambar dari Nazrul )
( Maklumat dari Nazrul )

Contoh muzik tradisional orang Cina yang serupa persembahan 'Beijing Classical Music Ensemble', dipetik dari Youtube.com